FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/03/2008

Betalningsskyldighet under uppsägningstid

Hej. jag hyr en stallplats för våran häst för 1200kr i månaden. enligt kontraktet har jag 1månads uppsägningstid. OK om deras häst skulle bli helt ensam om jag flyttar min, men nu går de ju faktiskt en häst till där, så den har ju sällskap, som lagen även kräver. har kommit på kant med stallagaren, och det är han som är orsaken till det, vad kan hända om jag bryter vårat handskrivna kontrakt och bokstavligen talat skiter i att betala uppsägningstiden? känns ju inte kul å betala 1200 kronor och inte ha nån häst där... Väldigt tacksam för snabbt svar! Mvh Andreas Wilhelmsson, dalarna

Lawline svarar

Om det inte finns någon hävningsgrund är du betalningsskyldig för hyran under uppsägningstiden. Som hävningsgrund räknas allvarliga kontraktsbrott från uthyraren som kraftigt försämrar tjänsten för dig. Att det finns en häst till på stallet eller att kontraktet är handskrivet påverkar inte din betalningsskyldighet. Om du inte betalar kan stallägaren driva in sin fordran med hjälp av kronofogden eller domstol precis som vilken räkning som helst. Enda möjligheten att slippa betala för uppsägningstiden är att nå en överenskommelse med stallägaren. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare