Telefontrakasserier

hej,

undrar vad man ska göra om ngn ringer med dolt nummer till en hela tiden. dem säger inget och ibland(oftast) hinner jag inte ens svara..

undrar om man kan få ersättning typ någon form av skadestånd för detta?

Lawline svarar

Det du beskriver låter som någon form av trakasserier mot dig. Om du känner dig besvärad av samtalen bör du göra en polisanmälan. Polisen kommer sedan, med hjälp av teleoperatören, att kunna se vem det är som ringer samtalen till dig och förhoppningsvis stoppa det.

Att något skadestånd skulle utgå för telefontrakasserier finner jag otroligt, men inte omöjligt. I vilket fall som helst så är den ringa vinst du kan få genom att driva en skadeståndstalan mot gärningsmannen i en domstol inte värt risken för att själv bli stående med dina rättegångskostnader. Skulle däremot telefontrakasserierna gå vidare till åtal så kan åklagaren föra en skadeståndstalan i ditt ställe.

Vänligen,

Gabriel WestinRådgivare