FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/03/2008

Ersättning från a-kassa vid studier

Hej! Jag har anmält mig till arbetsförmedlingen som arbetssökande och ska snart skicka in min anmälan om arbetslöshet till a-kassan. Min arbetslöshet i det här fallet innebär att jag har arbetat som timanställd i lite över ett år och har således uppfyllt ett arbetsvillkor. Jag arbetar kvar som timanställd med ungefär samma genomsnittliga arbetstid. Kruxet i det hela att jag samtidigt studerar på distans på 75%. Från och med nästa månad kommer studieomfattningen att vara 50%. Enligt ALF § 16 eller § 17 (kommer inte ihåg) kan man arbeta deltid och studera deltid och samtidigt uppbära arbetslöshetsersättning. A-kassan godkänner som regel en omfattning på 50%. Vid ett samtal med a-kassan har jag dock fått till svar att denna regel inte gäller mig eftersom jag är timanställd och att detta inte anses motsvara arbete på deltid. Vad gäller för mig i det här fallet? Hälsningar

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! I ALF 17 § finns det en möjlighet att vid deltidsarbetslöshet få studera med bibehållen a-kassa. En av flera förutsättningar för att ersättning ska utgå är att den sökande ofrivilligt har fått lämna ett deltidsarbete. Frågan är om du ska uppfattas som arbetslös i arbetslöshetsförsäkrings mening. För att svara på den frågan skulle jag behöva veta mer hur ditt anställningsavtal är utformat. Om det till exempel står att du har en fast anställning men där sysselsättningsgraden är per timme efter överenskommelse har du inte förlorat en sysselsättning på deltid. För att arbetslöshetsersättning ska utgå krävs det enligt lagen om arbetslöshetsersättning, som du hittar http://lagen.nu/1997:238,att du är arbetslös. Du skriver samtidigt själv att du fortfarande arbetar i ungefär samma omfattning nu som du har gjort under de senaste 18 månaderna. Visserligen det möjligt att du uppfyller det så kallade arbetsvillkoret men det är mer tveksamt om du uppfyller kravet på arbetslöshet. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare