FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/03/2006

Gäller ett muntligt avtal?

Jag tecknade ett borgenärskap som skulle gälla i ett år, sa fastighetsägaren. detta gäller en lägenhet! Idag efter 14 mån då borgen gått ut kräver han mig på obetald mars hyra! Ringer hans jurist som säger att eftersom han aldrig skrev detta i kontrakten så är jag skyldig att betala! Vad gör jag nu? Han sa det muntligt och jag är ju ingen som vanligtvis skriver kontrakt o vet inte hur dessa ska se ut? Han sa det muntligt till 2 personer är inte det giltigt då?

Lawline svarar

Hej! Enligt 1 § AvtL krävs ingen speciell form då anbud och accept utväxlas. Dessa avtal kallas konsensualavtal som skiljer sig från avtal som kräver viss form (T.ex. vid köp av fast egendom). Kontentan av detta är att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal. Det som dessvärre vållar problem är att muntliga avtal, till skillnad från skriftliga, är svåra att bevisa. Om du, med hjälp av vittnen, kan bevisa att ett muntligt avtal kommit till stånd så finns det större möjligheter att nå framgång. Lycka till! Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare