FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt06/03/2008

Skydd för sambor - dödsfall och separation

Jag och min sambo väntar vårat första barn nu i sommar villket vi vill trygga för. Min sambo äger huset men vi vill att vi ska ha arvsrätt efter varandra men inte dela huset vid en ev separation. Hur ska vi skriva då?

Lawline svarar

Hej, Beroende på om din sambo ägde huset innan ni flyttade ihop, eller om det har förvärvats för gemensamt ändamål, så ser reglerna vid separation annorlunda ut. Sambor skall nämligen genomföra bodelning när ett samboförhållande upphör - men endast vad avser gemensam bostad och bohag, om detta har köpts för gemensamt bruk, se Sambolagen 8 §, http://lagen.nu/2003:376#P8 Genom att upprätta ett samboavtal, kan dock dessa regler avtalas bort, exempelvis vad gäller ert hus. Eftersom sambor inte ärver varandra, bör ni även upprätta ett inbördes testamente som anger att ni skall ärva varandra. På detta sätt kan ni skyddas såväl vid dödsfall som separation. För information om hur man utformar ett testamente och ett samboavtal, se Folke Grauers bok "Norstedts formulärsamling", som kan lånas på närmsta bibliotek. Vill ni ha en mer skräddarsydd rådgivning, kontakta en jurist som har specialiserat sig på familjerätt. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare