FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/04/2008

Borgenär i hyresförhållande - ej rätt till bistånd?

Hej! Min dotter behöver eventuellt någon som kan stå som borgenär för henne när hon ska teckna ett hyreskontrakt (hyresrätt). Om jag går i borgen och hon inte kan betala hyran, innebär det att hon kan bli nekad socialhjälp och man hänvisar till borgenär?

Lawline svarar

Hej! Om det är så att Er dotter är omyndig har hon rätt till underhåll. Är hon omyndig svarar således Ni för hennes kostnader. Är hon däremot myndig och hon inte själv kan betala sin hyra har hon rätt till bistånd om vissa förutsättningarna i 4 kap socialtjänstlagen är uppfyllda. Enligt 4:1 SoL, http://www.lagen.nu/2001:453 har den som inte själv kan tillgodose sina behov eller få dem tillgodosedda på annat sätt rätt till bistånd av socialnämnden. Den enskilde ska tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Bistånd får lämnas för skäliga kostnader för bland annat boende enligt 4:3 p 2 SoL. Frågan i Ert fall är således om det faktum att Ni är borgenär innebär att Er dotter kan få sina behov tillgodosedda på "annat sätt" enligt 4:1 SoL. Ett rättsfall från regeringsrätten, RÅ 1995:63 berör samma fråga som Ni ställt. Där kom domstolen fram till att det faktum att en hyregäst har en borgensförbindelse inte gör att denne inte har rätt till bistånd. Utifrån detta rättsfall, borde Er dotter inte nekas bistånd på den grunden att Ni gått i borgen för henne. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare