FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt14/03/2008

preskription mellan privatpersoner

När man som privatperson hyr ett garage av en annan privatperson vad gäller för preskription då?3 år eller 10 år.Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej Enligt 2 § preskriptionslagen (www.lagen.nu/1981:130) preskriberas en fordran i normalfallet 10 år efter att den har uppkommit. Hyra av garage mellan privatpersoner omfattas av denna regel, och en hyresfordran preskriberas därför 10 år efter det att den tillkom såvida inte preskriptionsavbrott skett enligt 5 § preskriptionslagen. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare