FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/03/2008

Dubbelförfogande - arrende och äganderätt

Vi har ett arrende för hästar, som vi haft i åtta år, men avtalet har hela tiden varit muntligt. Vad gäller nu när ägaren av marken har sålt gård+mark till ny ägare? Har vi några rättigheter om vi på något sätt kan (be)visa att vi arrenderat de tidigare åren eller kan vi bli av med arrendet direkt?

Lawline svarar

Hej! Du skriver att ni tidigare ar haft ett muntligt avtal. Huvudregeln är att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga, men naturligtvis mycket svårare att bevisa. Du skriver inte vad som gäller enligt det muntliga arrendeavtalet men jag antar att det är ett löper på obestämd tid, dvs. att ni inte har avtalat om någon särskild tid för hur länge ni skall ha rätt att arrendera marken. Då ägaren har sålt gården och marken som ni har nyttjanderätt till har det uppstått en dubbelförfogande-konflikt. Ofta brukar sådana konflikter lösas genom att äldst rätt ges företräde. Eftersom ni nyttjade gården innan överlåtelsen har ni som huvudregel rätt till arrendet även i fortsättningen. Dock kan den nya ägaren vinna konfliken om han var i god tro (dvs. inte visste om/misstänkte att marken var utarrenderad) och det sk. sakrättsmomentet är uppfyllt (köpeavtaet kommer förmodligen att anses som sakrättsmoment i detta fall). Om nye ägaren vinner konflikten får du kan då vända dig till den ursprunglige ägaren med eventuella krav på ersättning, beroende på vad ni har kommit överens om tidigare. Jag hoppas det löser sig för Er! Vänligen,
Louise DanielsonRådgivare