FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt12/04/2008

Körkortsingripande för brott mot väjningsplikt

Hejsan! Har fått ett föreläggande från länsstyrelsen om ett körkortsingripande. Körde på en cyklist i jan 07 varvid jag brast i uppmärksamhet vad gäller väjningsplikt. Stod stilla och skulle åka iväg varvid cykeln korsade vägbanan i ganska hög fart. Vid tillfället snöade det kraftigt samt att det var mörkt. Nu till frågan: kan man gå tillbaka till en händelse som skedde för 9 år sen och hänvisa till kapitel 5 paragraf 3 i körkortslagen vad gäller upprepade trafikförseelser? Finns det ingen preskriptionstid? Nu var det ren otur vad gäller cykelolyckan vilket inte var fallet för 9 år sen då jag mer eller mindre medvetet förorsakade händelsen.. samt att det vore intressant att få veta hur många ingripanden som gjorts enbart pga att ha brutit mot väjningsplikten..kan det ha någon inverkan att både cyklisten som jag körde på och hennes man är poliser vad gäller ingripandet? vore tacksam för svar snarast då jag ska lämna in ett yttrande.

Lawline svarar

Hej, för ett körkortsingripande enligt körkortslagen 5 kap 3 § punkt 3 (upprepade förseelser) brukar det normalt sett krävas att antalet förseelser är minst tre. Min bedömning är därför att det är något osäkert om körkortet kan dras in enligt denna punkt. Någon uttrycklig preskriptionstid för händelser finns dock inte vid bedömningen. Vad som ligger närmare till hands i detta fallet är ett eventuellt körkortsingripande enligt 5 kap 3 § punkt 4, som handlar om brott mot regler som är viktiga ur trafiksäkerhetssynpunkt. En sådan regel kan t.ex. vara väjningsplikten. Om överträdelsen är ringa (d.v.s. bedöms som mindre allvarlig) anses varning vara en tillräcklig åtgärd. I rättsfallet RÅ 1987 ref 105 bedömdes brott mot väjningsplikten som en mindre allvarlig överträdelse eftersom föraren tidigare inte hade varit inblandad i någon trafikolycka. Förarens stora behov av körkort hade också viss betydelse. Att cyklisten som var inblandad i olyckan arbetar som polis har knappast någon betydelse vid länsstyrelsens bedömning. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare