FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/02/2008

Tillåtet att ta ut kortavgift?

Hej! Jag undrar vad lagen säger om att handlare tar ut en avgift när man handlar med kort?

Lawline svarar

Hej och tack för ditt mail! Det som gäller här är att det inte finns någon lagregel som behandlar detta. Det är en vanlig missuppfattning att handlarna bryter mot någon konsumentlag när avgift tas ut men detta stämmer alltså inte. Däremot brukar handlarna ha avtal med de olika kortutgivarna (Visa, Mastercard etc.) och i dessa avtal brukar det vara inskrivet en klausul som förbjuder uttagande av ”kortavgifter”. Även fast det inte är ett brott mot någon konsumentlag är det därför oftast ett avtalsbrott mot kortutgivaren. Du kan därför kontakta din kortutgivare för att påtala problemet med en viss affär så att denne i och med denna vetskap kan ha möjlighet att ingripa mot avtalsbrottet, något som även gagnar dig som konsument. Lycka till! Med vänliga hälsningar
Rådgivare