FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/03/2008

Omplaceringsskyldighet inom en koncern

Hej, Jag har en tillsvidareanställning på en stor svensk koncern med flera legala bolag, som vill göra nedskärningar. Om jag blir av med mina arbetsuppgifter med hänvisning till arbetsbrist, gäller omplaceringsskyldigheten enligt LAS endast det legala bolag jag är anställd av eller skulle jag med hänvisning till omplaceringsskyldigheten även kunna hävda att lediga positioner på andra legala enheter i Sverige inom koncernen borde ses som möjliga placeringar? (Avdelningscheferna vill gärna ha mig, de lediga positionerna är aviserade på den interna hemsidan, men företaget vill uttalat dra ner på antalet anställda i Sverige. Kan de motsätta sig att andra legala bolag tar över min anställning, dvs neka mig chansen att söka dessa jobb och sedan säga upp mig med hänvisning till arbetsbrist?)

Lawline svarar

Hej, Enligt lagmotiven till LAS så omfattar omplaceringsskyldigheten vid uppsägning grundad på arbetsbrist endast det bolag som den anställde har anställningsavtal med, även om bolaget ingår i en koncern. Däremot kan en arbetsgivare inte hindra att en anställd (med iakktagande av uppsägningstid) väljer att avsluta sin anställning och sluta avtal med en ny arbetsgivare. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare