FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt13/04/2008

Beslag av mobiltelefon i skolan

Vad säger jag till min lärare som tar min mobiltelefon på lektionstid, och jag är myndig?

Lawline svarar

Hej, Det har precis blivit en lagändring i skollagen (SFS 1985:1100) vad gäller omhändertagande av föremål i skolan. Jag förutsätter att du går på gymnasiet eftersom du är myndig och dessa regler är tillämpliga även där (1 kap. 19 §). Rektor eller lärare får omhänderta föremål som används på ett sätt som är störande för skolverksamheten, vilket användande av en mobiltelefon kan anses vara, men först skall en tillsägelse ges. En beslagtagen mobiltelefon skall återlämnas senast vid tidpunkten då skoldagen är slut för eleven. Den får behållas i som längst fyra dagar men måste då dokumenteras skriftligt och det måste finnas särskilda skäl. (Skollagen 1 kap 20-22 §§) Läraren har rätt att beslagta föremål som exempelvis ligger på bänken men inte kroppsvisitera. De får inte använda våld och om eleven gör motstånd måste beslagstagandet avbrytas. Läraren har då rätt att vidta ytterligare disciplinära åtgärder såsom att avvisa eleven från klassrummet. Varje skola skall upprätta ordningsregler i samråd med lärare, elevrepresentanter och rektor som skall efterföljas av alla på skolan. Inom ramen för dessa ordningsregler har läraren rätt att vidta nödvändiga åtgärder, så länge reglerna i skollagen och gymnasieförordningen följs. Det finns alltså inte så mycket att säga till din lärare trots att du är myndig. Det enda är att mobiltelefonen enbart kan beslagtas om den stör undervisningen och beslaget får inte göras med våld. Läraren har då rätt att istället avvisa dig från klassrummet. Skollagen hittar du http://lagen.nu/1985:1100 . Med vänlig hälsning,
Anna AnderssonRådgivare