Parkering utan tillstånd

Jag har en förhyrd parkering på min arbetsplats men platserna är inte fasta, man parkerar inom förhyrt område och visar ett årligen utfärdat p-tillstånd i rutan.

I vårt hyresavtal för p-platsen står det att p-tillstånd skall uppvisas men det står däremot inte att p-bot utfärdas om tillstånd saknas i rutan.

Nu har hyresvärden anlitat ett p-bolag som lappar alla bilar som inte har synligt tillstånd.

En morgon då jag lämnade min egen bil med tillståndet i på verkstad kom jag till min p-plats och parkerade en lånebil från verkstaden. Jag var sen och tänkte inte på att tillståndet låg i min bil varpå jag fick en p-bot på lånefordonet.

Min fråga är då om hyresvärden får anlita bolag att ta ut avgift för en förhyrd p-plats utan att det uttryckligen står i avtalet att så sker? Jag har alltså erlagt en månadshyra men riskerar ändå att få p-böter trots att det inte står i hyresavtalet att så är fallet.

p-bolaget har i uppdrag att bevaka och bötfälla fordon som inte har synligt tillstånd så de har ju i det här fallet gjort rätt.

Lawline svarar

I avtalet framgår att du ska ha parkeringstillståndet synligt. Den enda tolkningen av detta är att det inte är tillåtet att parkera utan tillstånd. Markägarens rätt att utfärda kontrollavgifter vid olovlig parkering är reglerad i lag och därför inte något som ni behöver avtala om. Kontrollavgiften är därför korrekt men det kan ändå finnas anledning att fråga markägaren om det går att slippa betala. Det skulle i så fall vara en vänlig gest av markägaren och inte något du har rätt till.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare