FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt29/02/2008

Överklagande av myndighetsbeslut

Hej! Jag behöver överklaga en betalningsanmärkning som jag fått pga ett felaktigt fattat beslut från skattemyndigheten. Jag har fått ett övervägande om omprövningsbeslut från skatteverket pga av att jag överklagat där. Men tyvärr kom överklagandet in 3 dgr försent så jag fick en betalnningsanmärkning. Hur skriver man när man ska överklaga betalningsanmärkningen?

Lawline svarar

Hej! Om du har skickat in ditt överklagande för sent så har myndigheten rätt att avvisa din ansökan om överklagande. Reglerna om tid för ett överklagande tillämpas väldigt strängt och exakt. Dock är även avvisandet ett beslut som är överklagbart, tyvärr tror jag att det kan bli svårt för dig att få till stånd en ändring, då ditt första överklagande inkom för sent. Väljer du att överklaga så vänder du skrivelsen till samma myndighet som avvisade ditt överklagande, detta ska vara skriftligt, undertecknat och innehålla vilket beslut du överklagar. Detta enligt förvaltningslagens 23-24 §§, se http://lagen.nu/1986:223#P23. Med vänlig hälsning
Rådgivare