FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/03/2008

Anmälningsplikt till socialtjänsten

Hej! I socialtjänstlagen står det ju att man som pedagog inom skolan är skydlig att anmäla till socialen om man i tjänsten får veta något som gör att man misstänker att barn far illa i sitt hem. Min fråga är: gäller detta även då man som personal får veta att barn på en annan skola än ens egen kanske far illa i hemmet? I mitt fall gäller det en kollegas barn. Om ni behöver kan ni läsa detta förtydligande: Jag har fått veta flera hemska saker om en kollegas hemsituation. Utifrån vad hon själv berättar så verkar det som att hennes man är alkoholmissbrukare. Hon säger att han dricker minst sex öl om dagen och halsar sprit direkt ur flaskan flera gånger i veckan. Dessutom håller han ofta fast sin fru, skriker åt henne och berättar hur dum, dålig, ful och fet hon är (trots att hon har anorexia) - allt inför deras gemensamma barns ögon. Bland personalen på min skola ryktas det även om att hon har berättat om hur hennes man vid enstaka tillfälle har slagit henne och hur han våldtar henne regelbundet. Detta har jag dock ingen aning om ifall barnen vet något om eller ej. Både jag och andra kollegor har försökt prata med henne och förmå henne själv anmäla till socialen, kontakta Eleonoragruppen eller rentav bryta med sin man och flytta därifrån för att skydda sig själv och sina barn. Hon säger dock att hon älskar honom för mycket för att kunna göra en sådan sak. Dessutom vill hon inte att barnen ska "förlora" sin pappa. Nu undrar jag alltså, har jag några skyldigheter som tjänsteman i det här läget? Henne vet jag att vi inte kan hjälpa så länge hon inte själv väljer att ta emot hjälpen. Men när det gäller hennes barn - de lever ju antagligen i samma helvete som hon. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, Din fråga angår anmälningsplikten i socialtjänstlagen (SoL) 14:1 stycke 2, http://www.lagen.nu/2001:453#K14P1. Tjänstemannens skyldighet att anmäla missförhållanden för barn gäller då tjänstemannen i sin verksamhet fått kännedom om missförhållandet. I det här fallet har du inte fått kännedom om missförhållandet i din tjänsteutövning varför du initialt inte har någon anmälningsplikt. Jag råder dig dock till att utnyttja möjligheten att anmäla missförhållandet till socialtjänsten enligt 14:1 stycke 1, http://www.lagen.nu/2001:453#K14P1. Där ges en allmän uppmaning till var och en som får kännedom om att barn far illa att anmäla detta till socialtjänsten. Alternativt finns det ju en möjlighet att göra tjänstemännen som arbetar på barnens skola uppmärksamma på missförhållandet så att de kan anmäla till socialtjänsten enligt 14:1 stycke 2, http://www.lagen.nu/2001:453#K14P1S2. Att man fått reda på missförhållandet i egenskap av tjänsteman i den verksamhet man bedriver är alltså inget krav för att kunna göra anmälan, utan vem som helst har möjlighet att göra detta. Det finns inga formkrav vid anmälan. Den skall göras muntligen eller skriftligen till socialnämnden. Möjligheten att göra en anonym anmälan är starkt begränsad och blir med stor sannolikhet inte möjligt i det här fallet varför din kollega kommer kunna ta reda på att det är du som gjort anmälan. Jag hoppas dock att detta inte hindrar dig eftersom du gör anmälan i syfte att hjälpa henne och hennes barn, vilket hon i sinom tid kommer att inse. Vill du läsa mer om detta se; http://www.socialstyrelsen.se/NR/rdonlyres/A17FA575-6D57-444D-91B3-711212E5A75A/2055/20041012.pdf Lycka till, Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare