FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/04/2008

Näringsidkare i konsumentköplagen

Kan enskilda firman"Vindö möbelsnickeri" anses som näringsidkare i Konsumentköplagens mening, i samband med försäljning av begagnad fyrhjuling. Sådan försäljning ingår inte i företagsiden.

Lawline svarar

Hej. Enligt konsumentköplagen är en näringsidkare "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten". Det låter onekligen som försäljning av fyrhjulingar faller utanför dennes näringsverksamhet, och således faller utanför konsumentköplagen. MVH
Jon ÖstremRådgivare