Bevisning i parkeringmål 1

Hej!

Vi behöver hjälp med tips och råd hur vi går tillväga med en felaktig kontrollavgift (p-bot). Vi har fått en sådan för att ha överträtt den 24h regel som finns när det endast finns en p-skylt. Men vi har inte stått 24h timmar på platsen. Vi råkade bara stå på samma plats vid tillfällena parkeringsvakten var och kontrollerade.

Vi har ju tyvärr inga jättebevis (hur kunde vi veta att vi skulle behöva bevisa det?) utan vad vi har är endast kvitton på att vi varit och hämtat ett paket på posten och att vi har handlat mat. Vi har även sms som antyder att jag skulle hämta min sambo under den tiden som de anser att vi ska ha stått parkerade.

Hur bevisar vi vår oskuld OM p-vaktbolaget återigen avslår vår överklagan och vi tar detta till tingsrätten? Eftersom vi är oskyldiga så måste det ju finnas något sett att faktisk bli friade.

Lawline svarar

Kontrollera om det finns någon notering om ventilkontroll på p-boten. Om det inte gör det har parkeringsbolaget inget säkert tecken på att ni har parkerat för länge och de kommer sannolikt inte att driva ärendet vidare.

Om det finns en notering om ventilkontroll har ni har råkat ut för en besvärlig situation. Såväl kommunala som privata parkeringsbolag sätter stor tilltro till sina parkeringsvakters iakttagelser och har förtroende för deras noggrannhet och ärlighet. Detta förtroende visas också från rättsväsendet. Parkeringsvaktens notering på en parkeringsanmärkning eller en kontrollavgiftsfaktura ges stort bevisvärde. Ni måste alltså visa med stor säkerhet att parkeringsvakten har fel. Vittnen som har gjort säkra iakttagelser och som saknar anledning att ljuga är en bra metod. Så kallade indicier som SMS och liknande har svagt bevisvärde. Eftersom det är en kontrollavgift för olovlig parkering ska den inte betalas medan ni överklagar. I övrigt är mitt råd att i samband med överklagan uppge all bevisning, även indicier, och kontaktuppgifter till eventuella vittnen.

Om ni inte har stark bevisning blir mitt råd tyvärr att acceptera denna orätt. Det är inte värt att gå till tingsrätten av princip för att förlora och få betala för rättegångskostnader.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare