FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/03/2008

Trasig evidenzer som bevis och körkortsåterkallelse

Jag har i en hastighetskontroll, där jag körde 126 km på en 110 km väg, blåst positivt i polisens Evidenzer. Jag hade 0,2 mg i utandningsluften. Det har visat sig att polisens utrustning visat fel värden och provsvaret kommer att "rättas" i efterhand av SKL. Kan ett felaktigt prov verkligen gälla som bevis i en utredning? De tog även mitt körkort. Hur länge kan jag räkna med att bli av med mitt körkort?

Lawline svarar

Hej! Vid en svensk rättegång får näst intill vad som helst användas som bevisning vilket är en skillnad jämfört med många andra länder. Det är sedan upp till domstolen att värdera den framlagda bevisningen. Det är alltså inte något problem att använda testerna som har blivit fel som bevisning men det är inte säkert att det kommer anses vara tillräcklig bevisning. Polis och åklagare räknar med att även de felaktiga testerna kommer att hålla som bevisning om de justerar ner de uppmätta resultaten. Sannolikt har de rätt. Det är nu lite svårt att svara på hur lång tid ditt körkort kommer att återkallas eftersom det inte finns några färdiga resultat. Det normala vid 0,20 mg/l är fyra månaders körkortsåterkallelse. Sänks värdet till 0,18 mg/l blir det normala två månader. Till följd av att rattfylleribrottet rapporterades samtidigt som en hastighetsöverträdelse på en väg med höga hastigheter kommer sannolikt körkortsåterkallelsen vara minst normallängd. I vilket fall som helst bör körkortsåterkallelsen rymmas inom spannet två till sex månader. Du kommer att ges tillfälle att yttra dig över händelsen innan länsstyrelsen beslutar om återkallelse av körkortet. Argument som kan vara värda att framföra är allt som minskade risken för en olycka, till exempel god sikt och lite trafik. Det spelar också roll hur stort behov du har av ditt körkort. Den som har ett jobb som kräver körkort får i regel något kortare spärrtid. Långt körkortsinnehav utan trafikförseelser är också en fördel. Stämmer något av ovanstående förmildrande omständigheter in på dig eller på händelsen är det väl värt att skriva till länsstyrelsen. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare