FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/01/2008

Avtalet hävt trots uppsägningstid

Jag har tecknat ett fodervärdsavtal ang min häst där det står att fodervärden ska sköta och rida hästen 3ggr/vecka och betala 600 kr för detta, 1 månads ömsesidig uppsägning. Nu vill de säga upp avtalet med omedelbar verkan för att de har tröttnat. Kan de göra det? Vem kan jag vända mig till?

Lawline svarar

Hej, i alla avtal gäller principen att "avtal skall hållas" vilket man också kan läsa i 1 § i avtalslagen ( http://www.lagen.nu/1915:218 ). Har man kommit överens om 1 månads uppsägningstid så är det också det som ska gälla. Problemet är förstås att man i praktiken inte kan "tvinga" någon att fortsätta uppfylla det man har lovat i ett avtal utan den enda lösningen är att istället kräva ersättning för de extra kostnader som uppstår p.g.a. att den andra avtalsparten inte håller vad man kom överens om från början. Om Du vill kräva någon ersättning av din avtalspart rekommenderar jag att Du kontaktar en jurist som hjälper Dig med hur du går tillväga. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare