Parkeringsböter vid översnöade rutor

Har fått två kontrollavgifter (P-bot) på grund av att vår bil parkerats så att ena hjulet var utanför parkeringsrutan (ca 10 cm). Då parkeringen skedde var hela parkeringen täckt med ett tjockt lager snö. Parkeringsplatserna är också dåligt utmärkta med enbart slitna målningar i rutornas hörn. Parkeringen skedde på kvällen och första kontrollavgiften utfärdades morgonen efter. Den andra utfärdades ett dygn senare eftersom vi inte sett kontrollavgiften då vi inte använt bilen under det dygnet. Går dessa att bestrida och i så fall på vilken grund skall man göra det?

Lawline svarar

Hej!

Även om det kan tyckas fånigt så är 10 cm fullt tillräckligt för att bilen ska anses vara parkerad utanför rutan och därmed olovligt parkerad så den grunden kommer inte att ge någon framgång. Att det var mörkt kommer inte att hjälpa. Det är inte ett hinder ni inte hade kunnat övervinna. Däremot kan ni inte väntas skotta bort all snö för att se exakt var rutan börjar och slutar utan det måste anses vara markägarens ansvar. Det tjocka snölagret är en utmärkt grund för att bestrida. Slitna rutor kan vara en grund för att bestrida men jag uppfattar det som att det gick att se var rutorna börjar och slutar så då lär snön vara en starkare grund. De slitna rutorna kan ändå vara värt att nämna tillsammans med invändningen om snön eftersom slitna rutor syns ännu sämre genom snön. Att två kontrollavgifter utfärdades är normalt då parkeringen omfattade mer än ett dygn.

Parkeringsbolagen är inte kända för sin positiva inställning till bestridanden. Ni bör förbereda er på att parkeringsbolaget åtminstone inledningsvis kommer att neka till avskrivning av ärendena. Parkeringsbolaget lär invända att om parkeringsvakten lätt kunde uppfatta rutan borde Ni också ha gjort det. Tillämplig lagstiftning är lag om kontrollavgift vid olovlig parkering som Ni finner http://lagen.nu/1984:318 men lagtexten är sannolikt inte till stor hjälp. Observera att kontrollavgifter inte ska betalas innan de överklagas!

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare