FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/02/2006

Måste borgenär styrka att kravbrev mottagits?

Jag har en del kamrater som hamnat i skuldfällan vad det gäller konsumentkrediter och jag är väldigt nyfiken på preskription och evetuella avbrott i preskriptionstid. Jag är av uppfattningen att preskriptionsavbrott inträffar så fort fordringsägaren aktualiserar nämnda fordring med ett brev oavsett om du har mottagit brevet eller ej! Nu har jag däremot fått höra att det skall finnas ett prejudikat som säger att fordringsägaren måste kunna styrka att man mottagit brevet osv för att preskriptionsavbrott skall kunna hävdas. Hur ligger det egentligen till?

Lawline svarar

Enligt 5 § 2 preskriptionslagen (1981:130) avbryts preskription genom att gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären. Det är borgenären som står risken för att ett kravbrev inte når gäldenären. För att ett kravbrev ska medföra preskriptionsbrott åligger det alltså borgenären att styrka att gäldenären har fått brevet. Detta framgår bl.a. av rättsfallet NJA 1996 s 809. Se också proposition 1979/80:119 s 64.
Sofie OlofssonRådgivare