FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 09/02/2008

Gäller en månads uppsägningstid om avtalet säger så?

Jag har enligt mitt anställningsavtal en provanställning med en månads ömsesidig uppsägningstid. Om jag som arbetstagare säger upp mig, vad finns det för möjligheter att sluta samma dag? Måste jag stanna en månad efter den dag som jag säger upp mig eller kan jag gå tidigare om jag vill? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Enligt LAS gäller en minsta uppsägningstid om en månad, se http://lagen.nu/1982:80#P11, vilket ni även har kommit överens om. Dina lagliga möjligheter att negligera anställningsavtalet är därför små. Det bästa i sådana situationer brukar dock vara att tala med arbetsgivaren, då kan ni komma överens om att du kan gå tidigare. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare