FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/01/2008

Måste en tvistig skuld betalas vid anmaning?

Jag har ett skriftligt avtal med en "vän" som skall betala av en skuld på 5000 kr med 1000 kr per månad eller så fort som möjligt. Vi har nu fått tillbaka 900 kr på fritidsresor pga förseningar. de utbetalades till mig, då jag står som huvudansvarig. Samt hennes mammas förseningsavgift också den på 900 kr. Hon har betalt totalt 2000 kr hittills, enligt muntligt avtal skulle jag dra av hennes 900 kr på skulden men hon bryter nu mot detta och vill ha ut denna summan. Nästa förfallodag är 31/1-08. Hur länge kan jag vänta med att betala ut dessa 1800 kr?

Lawline svarar

Hej, Av din fråga verkar det som om inget avtal föreligger mellan dig och din väns mamma. Att din vän anger att moderns fordran på dig ska kvittas mot din väns skuld har ingen bäring juridiskt sett. Det föreligger alltså två separata skuldförhållanden, dels ett mellan dig och din vän, dels ett mellan dig och din väns mamma. Mellan dig och din vän så har hon i avtal godkänt att hennes 900 kan dras av på hennes skuld, trots att förfallodagen inte inträtt. Detta är givetvis giltigt och hon kan inte ensidigt ändra sig. Beträffande din väns mor och dig så har hon en fordran på dig, du är alltså skyldig att ge henne den summan. Hennes alternativ att förmå dig att betala mot din vilja är två, antingen att skicka in en ansökan till kronofogden om betalningsföreläggande. Gör hon det bör du bestrida hennes krav, vilket gör henne tvungen att begära att målet ska överlämnas till tingsrätt. Om det mot förmodan går så långt kommer tingsrätten i dom avgöra målet (till din nackdel). Med vänlig hälsning
Jens ÅströmRådgivare