FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/05/2006

Lokalhyresgäst eller anställd? lön eller del i vinst

om man hyr del i lokal och ägaren har försäljning,vi säljer och vi får inget för det typ procent ,klassas vi som anställda just när vi säljer? vad säger lagen om det?

Lawline svarar

Hej! En hyresgäst har ingen äganderätt över lokalen han disponerar. Som jag tolkar din fråga säljer din affär fastighetsägarens varor. Om du vill ha någon form av ersättning för den tjänsten, måste ni avtala om det. Naturligtvis skall ni få ersättning för detta om ni utför själva säljarbetet. Sedan kan det tänkas att ni kanske får lägre hyra, eller någon annan naturaersättning för arbetet, vilket kan räknas istället för ekonomisk ersättning. Rent lönemässigt är det ingen skillnad i den juridiska bedömningen om du ses som anställd och får lön för detta, eller om du ses som självständigt verksam och får viss del av vinsten. Däremot är lagen om anställningsskydd (LAS), tillämplig om du ses som anställd. Det skulle medföra att du har rätt till uppsägningstid, och ett visst anställningsskydd. Din situation är dock svårbedömd utefter de förutsättningar som du beskriver. Rent generellt kan sägas att denna typen av problem brukar lösas på rent avtalsrättslig väg. Det finns även en skatterättslig aspekt på din situation, var vänlig återkom om även detta är intressant för dig.
Fredrik JorstadiusRådgivare