FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/10/2007

Preskriptionsavbrott

Hej! tog ett banklån 900621 och ett annat 910730. Har inte betalat på dessa på 15 år. Har ej heller haft kontakt med banken på något vis i dessa ärenden. De skickar än idag fordringar med höga räntepåslag. Dessa fordringar skickas ut av "kundinkasso" kravbevakning. Behöver jag betala? Hur ska jag göra om jag inte behöver betala skulderna för att slippa dessa kravbrev?

Lawline svarar

Hej, en fordran blir inte preskriberad om det sker ett så kallat preskriptionsavbrott, då börjar nämligen preskriptionstiden om på nytt. Vad som räknas som preskriptionsavbrott finns att läsa i 5 § Preskriptionslagen som Du hittar http://www.lagen.nu/1981:130#P5 . I 5 § 2 punkten står det att om gäldenären (personen som har en skuld) får ett brev angående skulden innebär detta ett preskriptionsavbrott. Eftersom banken och/eller kundinkasso kontinuerligt har skickat krav till Dig är skulden inte preskriberad. Du är alltså fortfarande skyldig att betala banklånen. Om Du inte gör detta finns risken att banken lämnar över ärendet till kronofogden vilket innebär ytterligare kostnader som Du blir skyldig att stå för. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare