FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/09/2007

Förklaringsmisstag vid anbud

Hej! Jag har en fråga rörande 32 § 2 st. AvtL. Jag ger ett exempel för att förtydliga min fråga: A skickar ett anbud (=viljeförklarande?) till B och meddelar denne om att han säljer potatis för 29 kr kilot. Under resans gång blir något fel i telegrammet och potatispriset blir 27 kr kilot. Enligt 2 st. är A trots att B kan ha varit i god tro ej bunden av förklaringen i det skick det framkommit _om_ han inom skälig tid meddelat B om detta. Min fråga är vad som händer om B, två minuter efter att han fått telegrammet, gör den första kontakten och godtar anbudet och därmed gör accept. Blir A bunden av detta då han inte hunnit meddela B om förvanskningen, eller kan han efter det att han mottagit accepten upplysa B om att det skett ett förvanskningsfel i telegrammet? Detta är min huvudfråga men en liten detalj vore bra att förklaras; nämligen vad ett telegram är. Ligger brev, email, fax under detta begrepp? Många tacksamma svar från en som för första gången skriver sin första tenta (JIKen) väldigt snart.

Lawline svarar

Hej! Avgörande blir om felet beror på en felskrivning av A själv eller om felet uppstått på annat sätt. Som jag uppfattar din fråga vill Du veta vad som händer i det andra fallet, alltså att det har blivit fel i försändelsen utan att det är A som av misstag skrivit fel. Detta regleras som Du själv anger i AvtL 32 § st 2 där det anges att A i detta fall ej är bunden av det felaktiga anbudet om denne lämnar mottagaren meddelande om detta inom skälig tid efter att han fått kännedom om felet. Med andra ord kan A i detta fall lämna B meddelande om att det blivit fel i anbudet även om B redan acceptarat anbudet och därmed ungdå bundenhet. Det viktiga är att A lämnar B meddelande om detta inom skälig tid efter att han fått kännedom om felet. I begreppet telegran inbegrips brev, e-mail fax och andra medel man kan lämna anbud genom. Vänligen
Christina WeilanderRådgivare