FrågaARKIVÖvrigt24/09/2007

två juridiska personer som ej behöver registreras

vilka två olika juridiska person som anses som rättsubjekt, behöver inte registreras??

Lawline svarar

Hej! Exempel på två juridiska personer som är självständiga rättssubjekt men som inte behöver registreras är: 1. En stiftelse är en juridisk person som inte har registreringsplikt(dock finns vissa få undantag). En stiftelse är dock ingen personsammanslutning, om det möjligtvis är så att du är intresserad av att starta något slags bolag. 2. En ideell förening är en rättskapabel juridisk person utan registrering, detta blir den nämligen redan genom att medlemmarna beslutar att bilda föreningen, antar stadgar, samt utser en styrelse. Oavsett detta måste näringsidkande ideella föreningar låta sig registreras om de är bokföringsskyldiga. Med vänlig hälsning
Rådgivare