FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/05/2006

Hur formulerar man ett gåvobrev av en bostadsrätt?

Hur formulerar jag ett gåvobrev av min del av bostadsrätten till vår vuxna dotter? Gåvan skall vara hennes enskilda egendom. Vad spelar det för roll om gåvan är att anse som förskott på arv eller inte?

Lawline svarar

I gåvobrevet ska framgå givarens och mottagarens personuppgifter, namn/beskrivning av objektet, hur stor andelen är och i ditt fall att gåvan ska utgöra enskild egendom. Om du inte vill att gåvan ska räknas som förskott på arv så måste detta också framgå av gåvobrevet. Om det inte gör det blir din dotter tvungen att avräkna gåvan från den laglott hon är berättigat till av föräldrarnas kvarlåtenskap. Viktigt att komma ihåg är vidare att om ett gåvoobjekt utgörs av två makars gemensamma bostad så krävs den andre makens samtycke för att en överlåtselse av egendomen eller andel i den ska bli giltig. Detta samtycke bör också framgå av gåvobrevet. Avslutningsvis så är det bra om formuleringen av gåvobrevet hålls så enkel och tydlig som möjligt för att undvika missförstånd och tolkningssvårigheter i framtiden.
Sara EdströmRådgivare