Överklagande av försäkringsbeslut

Hur överklagar man ett beslut av ett försäkringsbolag som säger att man inte får utbetalt något för bilen när den blivit stulen och eldad i? Bolaget påstår att den är nyckelkörd och att det är jag som skall bevisa att det inte är så.

Lawline svarar

Hej!

I den situation du befinner dig finns det lite olika alternativ. Om du inte redan har gjort det, är det en bra start att återigen kontakta ditt försäkringsbolag och begära en omprövning av beslutet. Vissa bolag har en egen skadeprövningsnämnd eller kundombudsman. På alla försäkringsbolag finns det rutiner för klagomålshantering.

Ett annat alternativ är att kontakt konsumentvägledaren i din kommun. Genom denne kan du få tips och råd om hur du lämpligen kan gå vidare med ditt ärende.

Vidare kan du vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Nämnden prövar kostnadsfritt vissa tvister som rör privatförsäkringar och föreslår hur tvisten bör lösas. Nämnden prövar dock inte vållandefrågor vid trafikolyckor. ARN gör heller inga medicinska bedömningar när det gäller sjuk- och olycksfallsförsäkringar.

En anmälan till ARN måste ske inom sex månader från det att försäkringsbolaget fattat sitt slutgiltiga beslut (tidsgräns). Nämndens försäkringsavdelning prövar inte tvister i ärenden där värdet av vad som yrkas understiger 2 000 kr (värdegräns).

Ytterligare ett alternativ är att du vänder dig till en advokat eller annan juridisk expertis som kan föra din talan mot försäkringsboalget.

Med vänlig hälsning

Markus OlssonRådgivare