FrågaARKIVÖvrigt19/09/2007

Köpa lagbok

Hej Jag har tänkt köpa en begagnad lagbok. Hur sen bör den vara för att den ska vara så aktuell som möjligt utifrån STÖRRE lagändringar? Tex. 1, 3, 5 eller 10 år. Och finns HELA Sveriges Rikes Lag utlagd online? Mvh Frank Forsberg

Lawline svarar

Hej! Din fråga är inte så lätt att ge ett rakt svar på. Lagar och förordningar ändras över tiden. Om Du ska ha en lagbok i största allmänhet för att kunna läsa olika lagar rekommenderar jag dig att köpa en lagbok från 2007. I annat fall bör Du först ta reda på vilka lagar Du har för avsikt att läsa och utifrån de göra en bedömning över hur aktuell lagbok du behöver. Som student är Du generellt inte rekommenderad att ha en lagbok som är äldre än 2 år. Ska Du använda lagboken för studier kan det vara bra att fråga kursansvarig om råd. På www.lagen.nu finns väldigt mycket lagar publicerade. Jag vågar inte spekulera i om sidan är uttömmande men för gemene man bör den vara väldigt heltäckande. Även www.riksdagen.se har lagar publicerade online. Med vänlig hälsning, Henric
Rådgivare