FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/09/2007

Tvingande regler i Lagen om handelsagentur?

Vi skall skriva ett agentavtal med en enskild firma i Sverige. Hur kan man gå tillväga för att de förhållanden man beskrivit i avtalet skall gälla över Lagen om handelsagentur. De villkor som man har skrivit i avtalet är godkända av båda parterna men med denna lag spelar det ju ingen roll vad man skriver i ett avtal om det inte står exakt det som står här?

Lawline svarar

Hej, huvudregeln är att det råder avtalsfrihet, d.v.s. det som Ni kommer överens om gäller före lagen. Det finns dock vissa regler i Lagen om handelsagentur som har ansetts så viktiga att de har gjorts tvingande vilket innebär att det inte är möjligt att avtala bort dem. Vilka paragrafer som inte kan avtalas bort mellan Er kan Ni se i respektive paragraf i lagen. Som exempel kan nämnas att det inte går att avtala bort 5 § eller 7 § oavsett vad som skrivs i avtalet men däremot finns det vissa regler som endast är tvingande till agentens fördel, se t.ex. 11-16 §§. För de regler som är tvingande till agentens fördel gäller alltså att det är tillåtet att avtala om sådant som är mer fördelaktigt för agenten men inte tvärtom. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare