FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/09/2007

Skall det stå "löpande skuldebrev"?

Skall det stå engivet på skuldebrevet att det är ett löpande skuldebrev eller hur kan man se det?

Lawline svarar

Hej Ett löpande skuldebrev är ett skuldebrev som är avsett att omsättas. Det finns två typer av löpande skuldebrev, innehavarskuldebrev och orderskuldebrev. Ett innehavarskuldebrev är ställt till innehavaren. Den som kan visa upp skuldebrevet har rätt att kräva betalt. Ett orderskuldebrev är ställt till en namngiven person men har tillägget "eller order", till exempel Hans Hansson eller order. Den ursprungliga betalningsmottagren kan då överlåta skuldebrevet genom att skriva på skuldebrevet vem han överlåter det till. Den som övertar ett orderskuldebrev måste bevisa att han är rätt betalningsmottagare. Det kan han göra genom att visa en sammanhängande kedja av överlåtelser mellan den ursprunglige betalningsmottagaren och sig själv. Sammanfattningsvis behöver det alltså inte stå uttryckligt angivet att det är ett löpande skuldebrev då detta framgår om någon av de ovanstående formuleringarna används. Det skadar ju emellertid aldrig att vara extra tydlig och ange det uttryckligt också för att förebygga missförstånd. Vänligen
Rådgivare