FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/09/2007

Skriftlig uppsägning

Vad menas med skriftlig uppsägning. Kan en uppsägning som görs via mail räknas som giltig?

Lawline svarar

Hej! När man talar om att en handling skall vara skriftlig uttrycks ett krav på att handlingen, för att få gällande verkan, skall uppfylla en viss form. Att en uppsägning skall vara skriftlig innebär således, att uppsägning skall göras genom upprättande av ett dokument vilket undertecknas och överlämnas till den tänkte mottagaren. Vi kan säga att undertecknandet och överlämnandet är de två avgörande krav som ställs för att en handling skall uppfylla kravet på skriftlighet. Det skulle därför gå att göra en skriftlig uppsägning via e-mail om det var undertecknat av den som haft befogenhet att utföra uppsägningen och överlämnat till den rätte mottagaren. Med vänlig hälsning,
Mikael KarlssonRådgivare