FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/09/2007

Muntligt avtals giltighet

Hej! Ang muntligt avtal. Två företag emellan har muntligen kommit överens om att den ene skall hyra ett sommarhus av den andre. Hyresgästen som skall hyra har innan varit och tittat på objektet. När första hyresdagen inträffar ångrar sig hyresgästen med argument om att det var för litet och \"inte så fräscht\" mm ursäkter. Kontraktet skulle skrivas på dagen efter. Hyresgästen har under 4 mån innan känt till objektet och hela tiden varit uttryckligen \"het\" och lätt otålig i samtalen kring objektet. Är det muntliga avtalet bindande? Hur för man den uppstådda situationen vidare? Tack på förhand! Catharina

Lawline svarar

Hejsan! Ja, det muntliga avtalet är rättsligt bindande, även om ett skriftligt avtal alltid är att rekommendera. Problematiken med muntliga avtal ligger dock i att styrka att avtal kommit till stånd, det är inte alltid enkelt när ord står mot ord och det inte finns något ytterligare bevis på avtalets existens. Du kan naturligtvis driva saken vidare men frågan kommer då först och främst att gälla huruvida du kan bevisa att avtal ingåtts. Mvh
Rådgivare