FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/09/2007

Felaktig prototyp, vem har rätt?

Hej! Jag har startat eget inom design. För att förverkliga en av mina projekt anlitade jag en firma för att skapa en prototyp. Prototypen som kom var uppenbarligt felaktig och annorlunda än riktningen. Nu företaget kräver att jag måste betala men jag vill inte. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Du har ingått ett avtal med ett företag som åtagit sig att skapa en prototyp efter dina specifikationer och ritningar. Därefter hävdar du att det föreligger fel i denna tjänst du beställt, då prototypen visar sig uppenbart felaktig och strider mot dina ritningar. Det som då styr vad som gäller är vad som anses vara avtalat, d.v.s. hur och vad ni avtalat som reglerar denna situation. Så det första du bör göra är att titta efter vad som står i ert avtal, om det nu finns något sådant. Har ni inte reglerat denna fråga står ord mot ord. Då är det svårt att här avgöra vem som har rätt. Sista utvägen är att lösa tvisten i domstol med hjälp av en advokat som grundligt kan sätta sig in i frågan. Men en början är att argumentera med motparten och hävda att detta strider mot vad ni får ha ansetts ha avtalat, det föreligger fel i din beställda tjänst, och detta kan styrkas med hjälp av dina ritningar. Med vänlig hälsning,
Peter AhlströmRådgivare