FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/09/2007

Delad lägenhet

Hej! Jag har flyttat in tillsammans med en studiekamrat i en hyreslägenhet där hon står på kontraktet. Vi delar hyran och andra utgifter. Vad ska vi ha för avtal oss emellan (behöver vi ha något?) och kan vi dela på en hemförsäkring?

Lawline svarar

Hej! Jag tycker absolut att ni ska skriva någon enklare form av avtal er emellan. Som inneboende, vilket du är åtminstone i rent juridisk bemärkelse, kan du ju annars inte alls bevisa att du har rätt att bo i lägenheten. Det behöver inte vara något särskilt avancerat, men ni bör ta med bestämmelser om hur ni fördelar kostnaderna, vad som gäller om du skulle flytta ut (om ni ska ha någon uppsägningstid eller liknande), och vad som ska gälla om någon av er skadar er gemensamma eller den andres egendom. Vad gäller hemförsäkring beror det lite på hur ni har delat upp lägenheten mellan er. Det kan också tänkas att olika försäkringsbolag ställer olika krav. För det första är det troligen ett krav att ni båda två är folkbokförda på adressen för att ni ska kunna dela försäkring. Dessutom kräver åtminstone vissa bolag att ni också ska "dela hushåll", vilket innebär att ni inte får ha separata hyllor i kylskåp och köksskåp m.m. utan måste bo ihop mer eller mindre som en "familj". Jag är dock inte säker på att alla bolag har samma krav där, så ring och kolla upp det! Med vänlig hälsning
Rådgivare