FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt17/08/2007

Utbetalning av misstag

Jag har fått utbetalt för mycket sjukpenning av FK, 1200 kr i samband med sjukskrivning. Var sjukskriven i 8 dagar men fick betalt för 11. Jag hade inte begärt för 11 dagar utan det är deras misstag. På specen som jag fick var det blandat med föräldrapenning för jag fick en liten son 2 dar innan så granskade den inte supernoga utan var glad att jag fått ersättning. Finns det någon möjlighet att inte bli återbetalningsskyldig eftersom jag själv inte bidragit till att det vart fel?

Lawline svarar

Hej, den här typen av misstagsutbetalningar där mottagaren själv inte bidrar till misstaget kallas för "condictio indebiti". Det finns inga enkla svar om vad som egentligen gäller men jag ska försöka att sammanfatta huvuddragen. Till att börja med krävs att mottagaren är i god tro - det innebär att denne vid mottagandet varken insåg, eller bort inse, att utbetalningen var felaktig. Det är svårt att säga om detta rekvisit är uppfyllt eftersom det inte kan sägas med säkerhet hur en domstol skulle se på saken. Om det är enkelt att se på specifikationen att ersättning har betalats ut för elva dagars sjukskrivning kan det däremot innebära att Du trots allt inte är i god tro. Eftersom det handlar om ett ganska litet belopp så borde du knappast insett misstaget bara genom att se den totala summan. Vidare krävs, enligt principer i rättspraxis, att mottagaren har inrättat sig efter betalningen. Det kan t.ex. innebära att man har förbrukat pengarna eller att man inrättar sin ekonomi efter pengarna man har fått. Det är förmodligen lättare att hävda att man har inrättat sig efter betalningen om det dröjer lång tid innan försäkringskassan kräver tillbaka pengarna. Tiden mellan utbetalningen och återkravet spelar därför också roll. Sammanfattningsvis går det inte att göra någon säker prognos hur en domstol skulle ställa sig till frågan i Ditt fall, men det är värt att driva vidare för jag tror att Du har relativt goda chanser att slippa betala tillbaka pengarna. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare