FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/08/2007

Egenmäktigt förfarande

Egenmäktigt förfarande? Jag delar replokal med ett annat band. När jag satte upp en vägg i mitten av lokalen skruvade de ned den och lade väggen i korridoren.

Lawline svarar

Hej! Det beror lite på hur omständigherna ser ut. Är det så att du har satt upp väggen på deras "sida" så kan det faktiskt varit du som har begått egenmäktigt förfarande när du satte upp väggen. Har du olovligen rubbat någons besittning så begår du egenmäktigt förfarande. Stod väggen på din sida, då har de begått egenmäktigt förfarande när de tog ner väggen. Men om ni utnyttjar samma yta av lokalen i sambesittning kan du återigen ha begått egenmäktigt förfarande då du satte upp väggen p.g.a. att du rubbar deras besittning till lokalen genom att sätta upp en vägg. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare