FrågaARKIVÖvrigt21/08/2007

Hur lagstiftningen ändras

Hej! Sitter och läser lagen om patientnämndsverksamhet m m 1998:1656. Ändringar har gjorts och det står inskrivet i lagtexten fram till 1998. Sedan har lagar kompletterats till denna lag och nu till frågan: uppdateras inte lagen som helhet då i efterhand? Det verkar som man får läsa uppdateringarna i särskilda lagar, finns det inte en lag som tar med vad som gäller nu?

Lawline svarar

Hej, Det stämmer att när det görs ändringar i en gällande lag så kommer det en ny lag som heter "Lag om ändring i...". Dessa ändringar införs dock i ursprungslagen så att man inte ska behöva leta på olika ställen för att veta vilken lag som egentligen gäller. Lagen (1998:1656) om patientnämndsverksamhet m.m. har ändrats 2001, 2003 och 2004. Lagen i sin helhet - med införda ändringar - kan Du t.ex. hitta http://www.lagen.nu/1998:1656 . Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare