FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/08/2007

Ändring av förutsättningar efter avtalets ingående

skulle hämta ut min nya bil hade betalt handepenning skrivit köpeavtal+ finans avtal men bilfrima vägra å lämna ut den pga av fel pris som dom satt på 10 000 kr va gör man??

Lawline svarar

Hej! Pacta sund servanda ( avtal ska hållas) är en av de viktigaste, om inte den viktigaste, avtalsrättsliga principen i svensk avtalsrätt. Det framgår av frågan att du och bilfirman skrivit avtal på att du skulle köpa bilen och då är det självklart det som gäller. Du kan med andra ord kräva fullgörelse av köpet, alltså att säljaren levererar och det till det ursprungliga priset som ni var överens om vid det ursprungliga avtalets ingående. Detta resonemang förutsätter dock att du var i god tro vid avtalets ingående. Det framgår inte av frågan om det är du som privatperson eller företagare som köpt bilen. Är det du som privatperson är detta en konsumenträttslig fråga vilket innebär att Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), se http://www.arn.se, kan gå in och göra en prövning av frågan. ARN går endast ut med rekommendationer men 95 % av alla företag följer dessa. Om företaget inte skulle följa rekommendationen har du även en möjlighet att vända dig till Tingsrätten för att få frågan prövad. Har du i en näringsverksamhet ingått avtalet har du inte möjlighet att gå till ARN utan då bör du direkt vända dig till Tingsrätten. Om du inte skulle vilja köpa bilen till det nya priset och inte heller vill driva saken vidare till ARN eller allmän domstol bör det finnas förutsättning för att häva köpet. Detta med anledning av att det måste vara att anse som ett kontraktsbrott av säljaren att vilja korrigera priset på bilen efter avtalets ingående. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare