FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/08/2007

Bröstarvingars laglott.

Min far har just gått bort. Han var skild. Jag har en syster och en halvsyster (som är dotter till vår mamma). Delar jag och min helsyster som bröstarvingar på arvslotten = varsin laglott. Vad är arvsskatten och om vi i vår tur vill ge våra barn en del blir det då gåvoskatt på den arvsbeskattade laglotten? Ev vilka skattesatser gäller då ? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej. Om din far inte har fler barn än du och din syster, och det saknas testamente, kommer du och din syster att dela på arvslotten, det vill säga arvet. Det är dock inte samma sak som att ni får varsin laglott. Laglotten utgörs av halva arvslotten och det är den del av arvet som bröstarvingarna har rätt till. Det går därför inte att testamentera bort denna del. Din far hade alltså kunnat testamentera bort hälften av arvet. Om testamente saknas kommer således hälten av det du respektive din syster ärver utgöra laglott. Arvs- och gåvoskatten är avskaffad från och med januari 2005. Vänligen
Rådgivare