FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/08/2007

Avtalsbrott?

Hej! Jag har enskild firma och ett avtal med ett vattenlab att utföra vissa färdigställanden från 1/2-fabrikat till färdig produkt mot ett avtalat pris. Nu har vederbörande kopplat av mig och tagit andra personer för att utföra de arbeten som jag har avtal med vattenlabbet att utföra. Ingen uppsägning av avtalet har förekommit. Är detta ett avtalsbrott och hur hanterar man detta på ett korrekt juridiskt sätt. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, Huvudregeln är givetvis att de avtal som sluts skall hållas, detta framgår av 1 § Avtalslagen som Du kan hitta http://www.lagen.nu/1915:218#P1 . Av den information Du ger i Din fråga går det inte att svara på om vattenlabbet har begått något avtalsbrott eller inte. Detta är nämligen beroende på om avtalet ger Dig en exklusiv rätt att uföra dessa arbeten - om inte så har ju vattenlabbet rätt att vända sig till vem som helst med sina uppdrag. Om det är så att Du har ett avtal med labbet att utföra en viss typ av arbeten och att labbet endast skulle ge dessa uppdrag till Dig och ingen annan, då är det definitivt ett avtalsbrott från deras sida eftersom de ger uppdragen till andra firmor utan att först ha sagt upp avtalet med Dig. Om så är fallet rekommenderar jag att Du i första hand tar kontakt med vattenlabbet och förklarar att Du anser att de har begått ett avtalsbrott genom sitt handlande och därmed bör bli ersättningsskyldiga gentemot Dig. Om inget händer efter en sådan kontakt återstår i sista hand att - lämpligtvis med hjälp av en jurist - ta tvisten till domstol. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare