FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 12/08/2007

Relevanta lagar för en chef

Hej, Har precis börjat på ett nystartat bolag på HR sidan. Försöker förgäves hitta arbetsgivarlagen där jag läsa på om allt vi behöver veta om speciellt lagar som gäller vår personals frånvaro och hur vi ska ersätta lönemässigt. Försäkringskassan var inte till någon hjälp. Kan ni kanske komma med lite tips? Vänliga hälsningar Mari

Lawline svarar

Hej! Vilken trevlig fråga för omväxlings skull! För att börja från början är MBL (Lagen om medbestämmande i arbetslivet) den mest grundläggande, som behandlar fackföreningars ställning gentemot arbetsgivaren. Sedan följer LAS (lagen om anställningsskydd), denna handlar mer om arbetstagarens anställningstrygghet och rättigheter gentemot arbetsgivaren. Den lagen som behandlar din arbetstid heter rätt och slätt Arbetstidslagen. Den lagen som reglerar rätt till sanktioner mot frånvarande personal är LAS. Lönefrågor behandlas genom anställningsavtalet, det finns endast en lagstadgad minimilön, som troligen inte är intressant i sammanhanget. Samtliga lagar går att finna på www.riksdagen.se, men det är nästan enklare att gå till www.lagen.nu som är mer användarvänlig. Mvh
Rådgivare