FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/08/2007

Skillnad mellan skriftlig och muntlig fullmakt

Vad gäller?A ger B en skriftlig fullmakt att sälja sin cykel. Han säger att lägsta pris är 4000kr. Om B säljer den för 2000kr. Vad blir det då? Vad är skillnad på skriftlig och muntlig fullmakts giltighet? Vad är skillnad på 11§ 1st och 2st AvtL?

Lawline svarar

Hej, Om köparen av cykeln är i god tro om att B handlar i enlighet med fullmakten från A gäller köpet. A kan kräva B då han brutit mot deras uppdragsavtal. Är köparen inte i god tro gäller inte försäljningen och cykeln tillhör fortfarande A. Skillnaden mellan skriftlig och muntlig fullmakt är att muntliga fullmakter inte är "självständiga". Det finns inte något yttre moment som kan visa att det finns en fullmakt, utan endast fullmäktiges uppgifter om ett uppdragsavtal (jfr skriftlig fullmakt). AvtL 11§ 2st reglerar sk §18-fullmakter, dvs osjälvständiga fullmakter som endast består av ett meddelande mellan fullmäktige och huvudmannen (se ovan). Godtrosproblematiken finns inte vid dessa fullmakter. AvtL 11§ 1st reglerar självständiga (ex. skriftliga) fullmakter där huvudmannen muntligen kan ge inskränkande instruktioner till fullmäktigen. Exemplet som du gav där B sålde A's cykel regleras i AvtL 11§ 1st. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare