FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/02/2006

Arbete utan överenskommelse

Hej! Jag och min far bedriver näringsverksamhet och vi får leveranser dagligen via en väg som drivs som en samfälld vägförening där vi själva är medlemmar. Vinterväghållningen är ofta dålig och nyligen åkte en lastbil med varor till oss av vägen. Vi ordnade själva med bärgning och efter att vi i många år alltid ställt oss själva till förfogande vid avåkningar och extra vinterväghållning helt kostnadsfritt som en goodwill, ville vi nu prova andra metoder. Vi fakturerade därmed 2 timmars arbete a´ 250kr + 12 st säckar vägsalt. S:a 836 kr +moms, ( detta långt under våra egna kostnader för bärgningen). Vägföreningen har nu meddelat oss att man inte tänker betala fakturan förrän man undersökt vad lagen säger. Vi vill ju inte vara sämre varför vi nu vänder oss till er.

Lawline svarar

Det ni har utfört kallas inom juridiken för negotiorum gestio, vilket innebär att arbete utförs utan att något avtal har träffats. För att kunna få ersättning för sådant arbete krävs att det som utfördes var något absolut nödvändigt som inte kunde vänta. I det här fallet läggs ytterligare en faktor till, nämligen vilket ansvar som vägföreningen har. Om den ska ombesörja vinterunderhåll och det inte har gjorts torde ni kunna debitera för "saltandet". Bärgningsarbetet är tveksamt om ni kan få betalt för. Vägföreningen kan troligen inte anses skyldiga att svara för bärgning av bilar.
Oscar BjörkmanRådgivare