FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/04/2006

Hur utformar man avtal för korttidsanställning?

Hur ska man utforma ett avtal för korttidsanställning (enstaka dagar)av en person för ett speciellt arbete och vilka regler gäller? Finns det färdiga mallar?

Lawline svarar

Hej! Enligt 5§ lagen om anställningsskydd (LAS) får avtal om tidsbegränsad anställning träffas i vissa bestämda fall, se http://lagen.nu/1982:80. Då din fråga inte anger mer exakt vad arbetet gäller är det svårt att avgöra, men det skulle t.ex. kunna falla in under punkten 1: Avtal för viss tid om det föranleds av arbetes särskilda beskaffenhet eller punkten 3 om det föranleds av tillfällig arbetsanhopning. Om det inte faller in under 5§ kan det enligt 5a§ LAS ändå vara ok, s.k. överenskommen visstidsanställning, dock torde denna paragraf inte vara aktuell i ditt fall då avtalsperioden inte får vara kortare än en månad. I 4§ 2 st LAS anges att en tidsbegränsad anställning upphör utan föregående uppsägning vid avtalstidens utgång eller när arbetet har slutförts om inte annat har avtalats. Vad gäller hur avtalet skall utformas ger 6a§ LAS vägledning se http://lagen.nu/1982:80. Där stadgas arbetsgivarens klargörandeplikt, men denna skyldighet gäller dock inte i ditt fall då anställningstiden är kortare än en månad. Du kan dock ta hjälp av denna paragraf med vad som skall regleras i avtalet och om detta är uppfyllt torde du inte behöva en färdig mall, huvudsaken är att avtalet är klart och tydligt. Hör gärna av dig med ytterligare frågor! Med vänlig hälsning
Rådgivare