FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/07/2007

Inkorrekt förseningsavgift, vem har bevisbördan?

Hej! Då jag skulle hyra film påstod butiksägaren att jag hade en latent skuld på en film som jag lämnat in sex dagar för sent. Den aktuella filmen hyrdes för någon månad sedan och återbördades till butiken inom hyrfilmens lånetid. Eftersom återlämnandet skett korrekt blev jag minst sagt förvånad över förseningsavgiften. Den aktuella butiken tillåter återlämning via ett brevinkast och kunden får inget kvitto vid återlämnad film, vilket i princip gör det omöjligt för kunden att bevisa att återlämning skett korrekt. Hur skall jag gå till väga i det fall butiken kräver in den inkorrekta förseningsavgiften via inkasso? Har butiken bevisbördan för att filmen återbördats felaktigt? Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej! Om det är så att butiken kräver förseningsavgift via inkasso så har du möjlighet att bestrida kravet och då är det upp till butiken att gå vidare till tingsrätten där du bor för att få betalt. Kronofogden kan alltså inte kräva pengar av dig för butikens räkning om du bestrider kravet. Får du ett kravbrev så har du i normalfallet två veckor på dig att bestrida det, se 25 och 26 §§ i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (http://lagen.nu/1990:746). Om du bestrider kravet så har butiken fyra veckor på sig att begära att ärendet ska överlämnas till domstol, se 23 och 24 §§ i lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Om de beslutar sig för att gå vidare så är det butiken som har bevisbördan för att filmen har lämnats tillbaka för sent, enligt den allmänna principen att den part som hävdar att en omständighet som berättigar parten att få ersättning av någon föreligger också har bevisbördan för detsamma. Principen saknar inte undantag men borde enligt min mening gälla i ett fall som du beskriver. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. Med vänlig hälsning
Rådgivare