FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/01/2006

Kan bedragen kontokortshavare bli betalningsskyldig?

Hej! Jag har blivit utsatt för kreditkortsbedrägeri. Jag fick ej kvitto för en AMEX kreditkortsbetalning (med uppsåt). Dom har lagt på ett antal siffror till det riktiga beloppet på kvittot. Sedan har dom har faxat en förfalsking till AMEX. Nu kräver American Express mig på pengar. Om American Express skulle få se orginalkvittona så skulle de se att de är förfalskade. Så frågan är, kan jag kräva av American Express att dom får hem orginalkvittona för verifierning??? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Problemet du har är att en fordran på dig uppkommit genom bedrägeri. Denna omständighet gör att du aldrig kan bli skyldig att betala pengar till kreditkortföretaget, under förutsättning att bedrägeriet kan styrkas. Det är kreditkortsföretaget som har bevisbörda för att styrka att fordran är äkta. Köpstället som genomförde bedrägeriet i ditt fall är skyldiga att lämna ut originalkvitton till American Express vid begäran. Har du lämnat in ärendet till American express är de skyldiga att starta en utredning och skall då begära ut orginalkvitton från inköpsstället. Säljaren är skyldig enligt lag att spara sådana kvitton i tio år, men skulle han ändå vägra att utge orginalkvitton kan kreditkortsföretaget fortfarande inte kräva dig på pengar, utan tvingas i så fall inleda en process mot säljaren.
Rådgivare