FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/07/2007

Frågor rörande franchiseavtal

Jag och min kompanjon har ingått ett franchiseavtal, vi har ett handelsbolag sedan ett år tillbaka. Avtalet säger att om vi startar konkurrerande verksamhet inom fem år ska vi betala ett skadestånd till franchisegivarna på 500.000 kr. Jag har tittat på avtalslagen 3 kap 36§ samt 38§, och kommit fram till att både summan och karenstiden är oskäliga. Stämmer mina antaganden? Avtalet är skrivet tills vidare, måste det vara tidsbegränsat? Vidare betalar vi ingen franchiseavgift till företaget utan franchisegivaren har ett pålägg på de priser vilka vi köper in varor för, vilka summor vi inte känner till (2006:484 3§, punkt 3). Har vi rätt att veta dessa pålägg?

Lawline svarar

När det gäller den femåriga karenstiden torde den vara att anse som oskälig. Detta i enlighet med Avtalslagens § 38. En skäligare karenstid är 1-2 år och detta avtalsvillkor skulle alltså med stor sannolikhet jämkas vid rättslig prövning. Det är dock svårare att ge ett svar på skadeståndssuman på 500 000 kronor. Den är i klar överkant jämfört med gällande rätt. Dock måste summan ställas i relation till den "skada" som franchisegivaren åsamkas vid uppsagt avtal. Något definitivt svar på den delfrågan är således svårt att ge utan vidare informaion. Ett franchiseavtal behöver inte vara tidsbegränsat utan det går bra att skriva ett avtal "tills vidare". Detta följer av allmänna rättsprinciper, främst principen om avtalsfrihet - man får avtal om vad som helst så (så gott som). Det finns inget som säger att ni har rätt att få ta del av franchisegivarens pålägg. Detta är snarast en företagshemlighet och skyddas t.o.m. av svensk rättsordning. Med vänliga hälsningar
Fredrik EklundRådgivare