FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/01/2006

Lagval vid nedladdning av datorprogram från en hemsida

Hej vilken lag /lagar gäller om jag som konsument köper exempelvis ett datorprogram eller spel och laddar ner det direkt från säljaren (dvs ingen fysisk bärare) om det visar sig vara fel på "varan"? Räknas det nedladdade som vara eller tjänst?

Lawline svarar

Hej Vad beträffar köp av ett datorprogram eller spel gäller först och främst alltid KöpL (det handlar alltså om köp av vara), oavsett om man köper någon av dessa i en butik eller via en hemsida. Detta beror på att man räknar ett datorprogram eller spel såsom lös egendom och inte lös sak (som krävs för att Konsumentköplagen skall bli tillämplig). Det är inte själva cd-skivan som är produkten utan programmet, eftersom programmet i sig inte går att ta på blir det lös egendom. När man laddar ner spel eller datorprogram direkt från säljarens hemsida torde alltså i första hand Köplagen bli tillämplig (Påföljder vid fel enligt Köplagen finner man bla. i 30 § - 40 § samt 42 §. Vad som anses som fel stadgas i 17 §) men även lag om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal kan bli tillämplig. Den sistnämnda lagen har dock som främsta syfte att möjliggöra en för konsumenten stadgad ångerrätt. Ångerrätten torde dock inte kunna tillämpas då man laddar ner ett datorprogram från en hemsida enligt 14 § Distansavtalslagen genom att varan pga sin beskaffenhet inte kan återlämnas. Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare